Tuesday, March 24, 2009

Jeg - en del av saueflokken?

Da jeg var yngre opplevde jeg verden mer intenst enn jeg gjoer naa. Jeg grubler ofte over dette. Paa en maate synes jeg det er godt aa kunne ta litt lettere paa ting, men paa den annen side var livet mer spennende da jeg opplevde hver hendelse som like betydningsfull. Jeg foelte meg paa en maate mer hel. Mer i ett med meg selv. Det er akkurat som om aarene har gjort meg mer redd for aa ha egne meninger; som om jeg flyter med stroemmen fordi det er mest behagelig. Jeg trodde aldri jeg skulle dette ned i den fellen.
Og da andre forteller meg at de oppfatter meg som en person med sterke meninger, skjoenner jeg ikke hvordan de kan oppfatte meg som det, siden jeg selv foeler at jeg ikke har det, men foelger med stroemmen. Dette sier meg egentlig bare at de meninger jeg utrykker som en foelge av at jeg foelger med stroemmen virker akseptable paa andre. Folk pleier jo generelt ikke aa anerkjenne sterke meninger de er uenige med. Og er meningene verdt mer enn en slikk og ingenting da? Javisst - jeg vil jo selvfoelgelig tale for flertallets beste, men jeg vil ogsaa tale for meg selv. Jeg har ikke gjort det paa saa lenge.
Hva vil jeg? Hva mener jeg er rett og galt, fint og stygt, snilt og slemt?

Jeg tror noekkelen ligger i aa ikke svelge kameler. Ikke holde tilbake meninger fordi jeg er redd for at andre skal synes jeg er en idiot.
Hvorfor skal jeg la noekkelen til min lykke ligge i andres hender? Fortjener ikke ogsaa jeg aa ytre meningene mine, fortjener ikke ogsaa jeg aa vaere den helstoepte meg som jeg vet jeg kan vaere?
Hva andre mener er ikke vesentlig.

Men jeg har latt det gaa saa langt at jeg ikke har egne meninger igjen. Jeg vet ikke hva jeg mener. Jeg vet ikke hvem jeg er.

Jeg er i opproer.

Det er paa tide med en revolusjon. Paa tide med prosjekt: Bli min egen beste venn.

- Broedhuet.

No comments:

Post a Comment